تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/10/24 - 23:00
کد خبر: 493267

جشنواره عمار/مستند کدهای سیاه؛ پس از ۴۴ سال هنوز درباره تسخیر لانه جاسوسی مستند فاخر نساخته‌ایم!

جشنواره عمار/مستند کدهای سیاه؛ پس از ۴۴ سال هنوز درباره تسخیر لانه جاسوسی مستند فاخر نساخته‌ایم!

نشست مستند «کدهای سیاه» با حضور مجیدرستگار کارگردان و سید میثم حسینی پژوهشگر در دومین روز از چهاردهمین جشنواره عمار در سینما فلسطین تهران برگزار‌شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست مستند «کدهای سیاه» با حضور مجیدرستگار کارگردان و سید میثم حسینی پژوهشگر در دومین روز از چهاردهمین جشنواره عمار در سینما فلسطین تهران برگزار‌شد.

در ابتدای این نشست مجید رستگار کارگردان مستند «کدهای سیاه» با بیان اینکه ابعاد رسانه بسیار گسترده است، گفت: متاسفانه ما پس از چهل سال در زمینه تسخیر لانه جاسوسی اثر فاخر درست‌ نکرده‌ایم؛ در لانه جاسوسی ما اطلاعات بسیاری پیدا کردیم اما تا امروز در این زمینه کار مطلوبی انجام نشده‌است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما خودباختگی است، ابرازکرد: پژوهش و تدوین فیلم بسیار سخت بود اما واقعیت این است که اگر یک کارشناس می‌آوردیم، درباره آن سطحی برخورد می‌کرد. این فیلم قصه زیاد دارد می‌توان چند فیلم و کتاب از آن خارج کرد، اما رسانه‌های غربی چنان کارکردند که گویا تقصیر ما بوده‌است. شاید ده‌ها تئاتر درباره این موضوع ساخته‌ باشند؛ در این زمینه ما هنرمند و نویسنده زیاد داریم که باید از آن‌ها استفاده‌شود.

در ادامه حسینی پژوهشگر این مستند با بیان اینکه هدف این مستند نقد رسانه پس از انقلاب بود و اینکه غرب از منظر هنر درباره تسخیر لانه جاسوسی چه اقداماتی انجام داده است. اظهار کرد: یکی از اقدامات بحث دایره‌المعارف در حوزه تسخیر است. آن‌ها در این زمینه حتی روزنگار هم دارند در حالی که ما چنین نکردیم.

وی با بیان اینکه جزئی‌ترین افراد که در این تسخیر حضورداشتند دارند برای روایت آن انفاق کار می‌کنند، گفت: در آن طرف دنیا خبرنگار دست چندم و همه کسانی هنگام تسخیر لانه جاسوسی حضورداشتند، برای خود کتاب نوشتند و خاطرات خود را منتشرکردند.

حسینی بیان کرد: آن‌ها ۲۵۰ صفحه سند دارند که خود آن‌ها تایید می‌کردند که ما در سفارت آمریکا مشغول جاسوسی بودیم.

رستگار در ادامه این نشست گفت: ما به فرزندان خود آموزش نداده‌ایم که چرا فلان روز باید بروی و شعار «مرگ بر آمریکا» بدهید. ما در بسیاری از موارد بدون اینکه تبیین‌کنیم، تقلید می‌کنیم.

کارگردان مستند «کدهای سیاه» با بیان اینکه پس تسخیر لانه جاسوسی رسانه‌های آن‌ها اطلاع‌رسانی سریعی می‌کردند و ۹۰ درصد مردم آن‌ها از این اتفاق خبرداشتند در حالی که مردم ما نسبت به این اتفاق بی‌خبر بودند، اظهارکرد: آنها تجهیزات بیشتر و رسانه قوی‌تری داشتند.

وی ادامه داد: هزاران عکس و فیلم انگلیسی وجود داشت و پژوهش و دسته‌بندی‌های آقای حسینی به ما بسیار کمک‌کرد. مهم است که در ابتدا، کار به صورت مستند ساخته‌شود. اگر بشود که در قالب مستند داستان وقایع را از خود آن‌ها به خودشان برگردانیم، بسیار مهم است.

حسینی در ادامه گفت: اتفاقاتی که در آن زمان افتاده، بسیار زیاد است و اگر روایت‌های تسخیر داستان شود، بسیار جذابیت‌دارد. ایده ساخت مستند یا فیلم سینمایی در این مستند بسیار زیاد است.

وی افزود: مصاحبه‌هایی که دانشجویان خط امام(ره) داشتند، ما را به حقایق عجیبی می‌رساند. اگر بتوانیم مستندسازان را ترغیب‌کنیم که در این زمینه کار‌کنند، عمل بسیار بزرگی انجام‌داده‌ایم.

در بخش دیگری از نشست رستگار بیان‌کرد:  ما رسانه‌هایی قوی داریم، باید از لحظه لحظه تسخیر بولتن نوشته‌شده و رسانه‌ای شود.

وی افزود: امام تسخیر لانه جاسوسی را «انقلاب دوم» نام‌نهادند. این به اندازه انقلاب ایران اهمیت‌دارد زیرا هژمونی آمریکا را شکست. آن زمان مردم آگاه‌تر بودند و می‌‌خواستند این انقلاب را حفظ‌کنند.

کارگردان این مستند در پایان خاطرنشان‌کرد: تا امروز در عرصه بین‌الملل اکران‌نداشتیم. من بخش کوچکی از این کار بودم که ثمره چندین سال کار دوستان را چیدم و تمام ایده‌ها از سوی مدرسه اندیشه هنر بوده‌است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top